Hvis folk finder det, de leder efter i toppen af en side med søgeresultater, så tjekker de nok ikke de resultater, der er på de efterfølgende sider. Derfor gælder det om at ligge øverst i søgeresultaterne, og her er der et nyttigt redskab, der hedder SEO. SEO er en forkortelse for det, der på dansk hedder søgemaskineoptimering. Her benyttes flere metoder til at skubbe din side frem i søgeresultaterne.
I det følgende kan du lære om et par teknikker, der kommer i spil ved søgemaskineoptimering.
Søgemaskineoptimering via tekster
Én metode er at sørge for content til din side (dvs. tekster, fx blogindlæg), der både handler om og indeholder nogle af de ord, som folk på udkig efter dit produkt kunne tænkes at søge på. Her gælder det om at inddrage en professionel for, at du ikke ender med at skrive tekster, der får den modsatte virkning. Søgemaskiner, fx Google eller Bing, kan nemlig godt lure, hvis du fx skriver volapyk-tekster.
Stor forskel på content
Tekster, der indeholder det samme søgeord 1.000-vis af gange og helt åbenlyst ikke er skrevet med henblik på, at et menneske skulle læse dem, fører ikke til en højere placering i søgeresultater. Dine kræfter vil så være spildt. Blandt reelle, informative tekster, hvor søgeordene kun optræder et mere beskedent antal gange, er der også stor forskel på, hvor god en placering de udløser i søgeresultater.
Lad andre sider linke til din
Foruden content er SEO også talrig andre ting. Fx er linkbuilding anden teknik, der kan komme i spil som supplement til relevant content på din side. Ved linkbuilding får du eksterne hjemmesider (altså hjemmesider på et andet domæne) til at linke til din. Når mange sider linker til den samme side, så får det den side til at virke mere troværdig ikke blot i menneskers, men også Googles og Bings øjne.