Terminaltraktoren – til transporten af tunge ting

Terminaltraktoren – til transporten af tunge ting

En ”terminaltraktor”? Hvad er dette mon for en størrelse? Hvad er dette mon for en slags maskine? Smag lige på ordet ”terminaltraktor” igen, og se, om du kan regne det ud? Du kender selvfølgelig ordet ”traktor”, og du kender ordet ”terminal”. Ja, en terminaltraktor er en maskine, der fragter gods på terminaler. Og terminaltraktoren fragter ikke kun (som navnet ellers misvisende kunne indikere) gods på terminaler, men også andre steder. Terminaltraktoren fragter også gods i havneområder og andre lignende industriområder. Og terminaltraktoren er særligt egnet til at fragte gods sådanne steder, da der her oftest (selvom det selvfølgelig ikke altid behøver at være tilfældet) skal fragtes tungt gods. Gods, der er så så tungt, at en gaffeltruck (med sin ellers udmærkede ”muskulatur”, der sagtens kan bære nogle kilo) ikke altid kan følge med (eller passer til arbejdsopgaven). Nej, der må noget med noget mere muskelkræft til, når sådanne tunge ting skal fragtes. Terminaltraktoren skal der til.

Terminaltraktor – handy på trods af sin størrelse

Selvom terminaltraktoren er større end en gaffeltruck (ja, den er rigtig robust bygget, for at den kan håndtere de tunge og ”vægtige” opgaver, som den kunne blive stillet), og man måske derfor kunne tænke, at den kunne have svært ved at komme rundt på terminalerne, lufthavnene og lignende steder grundet netop dens større størrelse, er dette slet, slet ikke tilfældet. Den er nemlig designet til at kunne navigere sådanne steder. Ydermere er der jo oftest også noget mere plads sådanne steder, end der er på indendørs lagre. Med en terminaltraktor kan man derfor sagtens komme rundt disse forskellige steder. Den kan klare at køre på ramper, og den kan nemt køre under kraner (på havnen, er der jo nogle steder mange af disse) og køre ombord på skibe. Ja, denne terminaltraktor har ikke så svært ved at ”trække” rundt på sit gods på dens respektive brugsområder. Faktisk har terminaltraktoren også et andet navn, nemlig ”terminaltrækkeren”, som skal dække over (som hintet i forrige sætning), at denne ”trækker” gods på terminaler. Dens foretrukne ”gods” at trække er for eksempel vogne, skiftelad, løstrailere og containere med tungere gods.

Terminaltraktoren – sikkerheden og komforten er i top

Terminaltraktoren er selvfølgelig også designet med henblik på at være sikker, så den, der kører denne fine maskine, kan vide sig tryg og sikker. Derudover er flere af sådanne maskiner meget komfortable at betjene, da den arbejdsstilling, som disse maskiners respektive sæder indbyder til, er ergonomisk korrekt. Maskinerne (hvis man altså har valgt at spendere på de gode) understøtter altså igennem deres design, de behov man som betjener af disse maskiner skulle kunne have. Den ergonomiske stilling er med til at passe på den enkelte, så denne ikke alt for tidligt bliver nedslidt. En terminaltraktor har altså mange fordele, og hvis man har brug for at fragte tungt gods, og man godt kunne tænke sig en god og brugervenlig maskine, så ville det da selvsagt være for dumt, hvis man ikke gav denne maskine en chance for at bevise sit værd.